خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

کورش کبیر

منم کوروش, شاه جهان, شاه بزرگ, شاه دادگر, شاه بابل, شاه سومر و اکد, شاه چهار گوشه جهان., شاه بزرگ, شاه آنشان,  شاه بزرگ,  نبیره چیش پیش, شاه بزرگ, شاه آنشان.

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم, همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم, مردوک خدای بزرگ دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید.

وضع داخلی بابل و جایگاههای مقدسش قلب مرا تکان داد... من برای صلح کوشیدم. من برده داری را برانداختم, به بدبختی های آنان پایان بخشیدم.

فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خودآزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.

مردوک خدای بزرگ از کردار من خشنود شد و برکت و مهربانی اش را ارزانی داشت. ما همگی شاد مانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم...

من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاههایی را که بسته شده بود, بگشایند. همه خدایان این نیایشگاهها را به جای خود بازگرداندم.

همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند, به جایگاههای خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم.

همچینن پیکره خدایان سومر و اکد را که نبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود, به خشنودی مردوک, خدای بزرگ و به شادی و خرمی به نیایشگاههای خودشان بازگرداندم. باشد که دلها شاد گردد.

بشود که خدایانی که آنها را به جایگاه های مقدس نخستین شان بازگرداندم, هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم زندگانی بلند خواستار باشند...

من برای همه مردم, جامعه ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.

 

منبع : /www.salekoroshbozorg.blogfa.com/

پس میگیریم برای نابودی

مدت زیادی از شکسته شدن سر سرباز هخامنشی  توسط یک گروه فیلمبرداری در منطقه تاریخی تخت جمشید نمی گذرد و هنوز آوایی قانع کننده از مسوولی برنخاسته بود که امروز شاهد دو  فاجعه دیگر برای میراث فرهنگی وطن عزیزمان بودیم :

اولی : ایجاد لکه های سیاه روی سنگفرشهای کاخ اختصاصی داریوش هخامنشی ـ کاخ تچرـ توسط یک گروه فیلمبرداری دیگر به کارگردانی خانم تهمینه میلانی               ودومی: سرقت شیرسنگی در گلپایگان.

 جالب این است که بدانید امشب رئیس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری وصنایع دستی با نادیده گرفتن این دو خبر ـظاهرا برای ایشان اهمیتی نداشت-                  اعلام کرد: طی شکایتی که از دولت امریکا ـ مبنی بر استرداد اشیاء تاریخی ایرانی موجود در موزه های امریکایی ـ طرح نموده اند قاضی آمریکایی هم مجبور به داوری به نفع ایران است و بزودی این میراث گمشده تاریخ ایران را بر می گردانیم.

ظاهرا آقای رئیس تخریب تندیس آن سربازهخامنشی و همچنین کاخ اختصاصی داریوش و مجسمه به سرقت رفته شیرسنگی و هزاران مورد اعلام نشده مثل بریدن ستونهای عمارت پاسارگاد و... را کافی ندانسته بقیه را هم میخواهند به قصد نابودی پس بگیرند.

ای فغان از این فرهنگ ستیزی      بیداد از این نااهلی ها

دوباره

دوباره بعد از اندکی دوری از خایدالو 

                     از خرم آباد و نیز برای خرم آباد می نویسم

سلام به زیبائیهای شهرم 

                          سلام به فلک الافلاک و مناره و....

که مانند گذشته با ابهت و و صلابت  ایستاده اند

ای  جان شیرین  ای  خاک تنم                      چشم را بر پلشتی ها می بندم 

وبرای تو

که دوستدارانت اندکند

                                     خواهم نوشت.