خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

آگاه باشید

  سد سیوند  در شمال شهر شیراز و درون تنگه‌ بُلاغی - میان دو دشت مُرغاب (پاسارگاد) و مرودشت - قرار دارد.


شایان ذکر است، تنگه‌ی بلاغی یکی از کم‌مانندترین موزه‌های طبیعی و زنده‌ ایران است که روند زندگى  آن در دورانی شگفت‌انگیز ده هزارساله قطع نشده است. به عبارتی دیگر در آن می‌توان از همه‌ این دوره‌های پیشاتاریخی و تاریخی (باستانی، اسلامی،...) اسنادی را به‌دست آورد که نه‌تنها خود آن اسناد از اهمیت والایی در بررسی و شناخت تاریخ و فرهنگ ایران زمین برخوردارند، بلکه خود تنگه یکی از ارزشمندترین سندهای تاریخ ایران است. هم‌چنین رطوبت ناشی از دریاچه پشت سد در درازمدت بر زیست‌بوم منطقه تأثیر گذاشته و با پدید آوردن و رشد دادن گیاهان مخرب بر روی سازه‌های دشت پاسارگاد، به ویژه آرامگاه کوروش کبیر - نماد جهانی ارج‌گزاری به حقوق بشر، و پیامبری که به تعبیر علامه طباطبایی در قرآن از وی زیر نام «ذوالقرنین» به نیکی یاد شده است-، اثرات ویران‌گری بر این یادمان‌های گران‌قدر خواهد داشت. 
 اکنون نه‌تنها مطالعات جامع و دقیق کارشناسی هنوز به پایان نرسیده، بلکه نتایج آنچه هم که تاکنون انجام شده دقیقا بر فاجعه‌بار بودن آبگیری این سد مهر تأیید زده است: از میان رفتن کهن‌ترین راه بازمانده‌ جهانی، خدشه‌دار شدن ثبت جهانی پاسارگاد، تخریب سازه‌های باستانی بر اثر بالا آمدن میزان آب‌های زیرزمینی، از میان رفتن گذرگاه تاریخی عشایر و مراتع آن‌ها، محو وضعیت توپوگرافی منطقه‌ بلاغی، احتمال وقوع زمین‌لرزه پس از آبگیری سد سیوند، آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آبگیری سد هم‌چون نابودی حداقل هشت هزار اصله درخت پانصد ساله و هزاران هکتار مرتع و زمین مرغوب کشاورزی و خاک و هم‌چنین گنجینه‌ ژنتیکی غنی تنگه، و مهم‌تر از همه، تشویش افکار عمومی و از دست رفتن اعتماد، آسیب‌هایی است که از آبگیری سد سیوند حاصل می‌شود. سرمایه ملی هزینه‌شده برای ساخت این سد - که متأسفانه اکثر آن در یک‌سال اخیر و هم‌زمان با اعتراض‌ها به ساخت آن، هزینه شده است - قابل قیاس با سرمایه‌ انسانی و اثر روانی ناگواری نیست که بر ایرانیان دوستدار میراث فرهنگی این مرز و بوم خواهد داشت، اثری که شاید بر روند وقایع آینده ایران تأثیرگذار باشد.

قبول این اقدام به عنوان امری عمرانی با وجود وضوح مصائب و مشکلاتی که گریبان مردم ایران زمین را می فشارد به شدت دشوار است. بوجه ای که از سرمایه ملی برای این فرهنگ زدایی در نظر گرفته شده برای تسهیل اشتغال هزاران جوان ایرانی کفایت می کند. تاریخ و آیندگان قضاوت خواهندکرد که کنترل آبهای سطحی این منطقه با وجود هزاران هزار مشکل دیگر جز نابودی عمدی یادمان تاریخ وتمدن ایران دلیل دیگری نداشته و سکوت دراین برهه از زمان مذمت بار خواهد بود. 

نظرات 11 + ارسال نظر
امین شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 03:53 ب.ظ http://www.hu.blogsky.com

سلام خوبی
وبلاگ زیبایی داری گلم

سیاوش بیرانوند شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:26 ب.ظ

مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ
کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی

رضا خرم آبادی دوشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:18 ق.ظ http://younglogph.persianblog.com

متشکر نیما جان .
شما هم با دغدغه می نویسی که این زیبا است .
همواره موفق باشی .
در پناه حق .

شاهرخ دوشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:47 ب.ظ http://xpsoft.blogsky.com/

سلام نیما جان
ممنون از اینکه به من سر زدین
همیشه شاد و سلامت باشید

وچ سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:40 ق.ظ http://www.vach.blogfa.com

ایران بان نازنین درود

با فکر و زیبا نوشته ای

وچ نیز بروز است

سر افراز باسی

رضا چهارشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:50 ب.ظ http://esperans.persianblog.com

سلام هم ولایتی. بنده هم این افتخار رو دارم که برای اولین مرتبه اینجا بیام. گویا شما علاوه بر لرستان غم ایران رو هم به دوش می‌کشی! چون فلک‌الافلاک سرافراز باشی و در اوج. یا حق

بهنام چهارشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:18 ب.ظ http://open.persianblog.com

تو نیامدی ... تو نمیدانی منظره زمینیان از اینجا چه دور است ... تونمیدانی که اینجا باران بی نیازی میبارد ... تو نیامدی من اینجا فقط میروم ... هنوز دستم به سوی تو دراز است و تو نمیایی ... پاهایم میروند دست تمنایم عقب میماند .. دل را هم همانجا برای توگذاشته ام ... بالا تر از زمین راه میروم ... جایی زیر سایه سنگی آسمانی خاطرات را تبدیل به غم خواهم کرد و دوباره به سوی دریای نورش خواهم شتافت ... مرکبی ندارم ... سوار بر پای اراده ام هستم و چشمان انگیزه ام در سینه ام میتپند ... زیبا نیست ... نه ... تو زیبا تری ... گفته بودم که بی تو صفایی ندارد !

هومن راهزاد شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:47 ب.ظ http://mathboy.persianblog.com/

بعد از اینکه آبگیری شد خبری نشد؟ مردم اعتراض نکردن؟ بعدش اینکه راجع به چیزای مختلف می نویسی؟

کورش(k2-4u) دوشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:03 ق.ظ http://k2-4u.com

سلاموبلاگزيباييداريبهمنهمسربزنتكتولزيكدشمنسرسختبرايپسوردسندرهاhttps://shabgard.org/forums/showthread.php?t=11731http://takfanar.persiangig.com/Cracked/myf/zip/help Tak Tools 2 Beta.GIFhttp://takfanar.persiangig.com/Cracked/myf/zip/Tak Tools 2 Beta.zipSendtoallPlz

مهتاب یکشنبه 25 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:18 ق.ظ

سلام
از شما به خاطرمطالبتون ممنونم .
ولی با عرض پوزش شما هم مثل هزار ها نفر دیگه فقط حرف میزنید ،یعنی راستشو بخواییدهمه فقط همین کارو بلدهستند برای جلو گیری از ساخت این تخریب کننده بزرگترین اثرها نه کاری کردند نه کاری مکنند

پیرسوک شاهیجانی یکشنبه 28 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:24 ق.ظ http://hakhamaneshiha.blogfa.com/

بزودی تمام ماجرای انتشار کتاب ( هخامنشی ها ، تمدن و هنر) نوشته ی محمد شاهیجانی " پیرسوک " بر روی این وبلاگ گذاشته خواهد شد تا علاقه مندان از چگونگی چاپ و حاشیه هایی که برای نویسنده ی آن به وجود آمد با اطلاع شوند. هم چنین مقاله ی ( فرهنگیانِ بی فرهنگ ) نیز که به وسیله ی همین نویسنده نوشته و به خاطر آن به دادگاه احضار و به دو سال حبس محکوم شد نیز به هم راه ماجراهای چاپ کتاب هخامنشی ها بر روی این وبلاگ گذاشته خواهد شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد