خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

علت نامگذاری پاسارگاد

 نخستین کسی که در این زمینه  اظهار نظر کرده است مورخی بنام هرودوت می باشد او می گوید که پاسارگادی نام مهمترین طایفه و عشیره پارسیان بوده است و هخامنشیان از این طایفه برخواسته اند.

 

نخستین کسی که نام پایتخت کوروش را یاد کرده ، کتزیاس پزشک یونانی داریوش دوم و اردشیر دوم هخامنشی است که در ایران می زیست و لابد به این نام آشنایی کامل داشته است. وی نوشته است که کوروش در « نزدیک پاسارگاد» بر آخرین پادشاه ماد پیروزی یافت.

پس از او آریستبولوس، از یاران اسکندر مقدونی، می گوید که این سردار «گنج پاسرگاد» را تاراج کرد.استرابو جغرافیانویس و مورخ سده اول میلادی و همچنین نیکلائوس دمشقی و پلیانوس از پاسارگاد نام برده اند،پلینی می گوید:«رودخانه ای است به نام سیتپ.گانوس که اگر بر آن هفت روز کشتی برانند به شهر پاسارگاد می رسند.پلوتارخوس، کنتوس، کوریتوس و استفانوس بیزانسی که در سده یازده و دوازده میلادی می زیسته از پاسارگاد نام برده اند. چنانچه می بینیم یک دسته از روایات باستانی نام شهر را« پاسارگاد» دانسته و دسته دیگر آن را با «پارس ، پرس» ارتباط داده اند تا جائیکه به عنوان نمونه ویلیام اوزلی که در هزاروهشتصد و ده تا هزاروهشتصد ودوازده به همراه نماینده بریتانیا در ایران بود در سفر نامه خود تخت جمشید و پاسارگاد را یکی می داند و می گوید کلمه «پرسه پلیس» را به نادرست یاد کرده اند و آن « پارسه گرد» بوده یعنی « نشیمنگاه پارسیان» .

دیروز امروز فردا

تغییر کاربری قلعه باستانی شوش بعنوان قهوه خانه سنتی به دستور ریاست محترم میراث فرهنگی تامل برانگیز و برای آشنایان به تاریخ ایران دردآور بود.

جالب اینکه جناب مشایی در مصاحبه ای خاطرنشان فرمودند که در ایران از این قلعه ها زیاد داریم واین قلعه در ازمنه باستان نیز همین کاربری را داشته است. باید دانست که همین زیاد دانستن آثارباستانی یعنی عدم توجه و بی ارزش قلمداد کردن میراث فرهنگی؛ در پی چنین مدیریت دلسوزانه ای پیامدهای آتی و مخرب دور از پنداشت نخواهد بود.

آقای رئیس یکی از وفادارترین اعضای پیکره ایست که از هیچ اقدامی برای از خاطر بردن و فراموش شدن آثار ملی و تاریخ این سرزمین فروگذار ننموده اند.چنانچه شخص اول این پیکره پس از سالها جنجال اعراب برای نامگذاری خلیج فارس به خلیج عربی و حاشیه های آن ؛حتی بدون توجه به نقشه های جغرافیایی غیر ایرانی در گذشته ـ که همیشه از آن با عنوان خلیج فارس یاد شده ـ در اجلاسی نام نامی فارس و فارسی را فراموش کرده وپیشنهاد فرمودند که آنرا خلیج صلح و دوستی بنامیم. این اقدام یعنی نه یک بلکه صدها قدم عقب نشینی از مواضع ایران و تاریخ این مرزوبوم.

دیروز خلیج فارس برای ایرانیان ؛امروز خلیج دوستی برای همه و فردا خلیج عربی برای اعراب