خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

خایدالو

از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ...

تمدنی به درازای تاریخ

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از کشف یک کتیبه کهن مربوط به دوره عیلامی در لرستان خبر داد.

این کتیبه که اثری نفیس به شمار می رود برگ زرین دیگری را به تاریخ لرستان کهن خواهد افزود.

این کتیبه که مطالعات اولیه آن توسط کارشناسان انجام شده ، دارا ی دوازده سطر و از نظر نگارش سطور یکی از طولانی ترین کتیبه های عیلامی بدست آمده در کشور می باشد .

 این کتیبه که قریب به چهار هزار سال قدمت دارد جنس آن از گل پخته می باشد و متخصصان خطوط عیلامی در ایران اصالت آن را مورد تایید قرار داده اند.

این کتیبه از انواع کم نظیر الواح عیلامی است که ترجمه دقیق آن می تواند زوایای تاریکی از تاریخ و تمدن باستانی لرستان را آشکار نماید.

نظرات 3 + ارسال نظر
آرمان اهورایی چهارشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ب.ظ http://www.beheshtebastan.blogfa.com

درود بر مردم با اصالت لرستان.زنده باد تمدن عیلامی که میدرخشد بر تاریخ ایران...

رضا پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:53 ق.ظ http://jaydari.blogfa.com

سلام و سپاس نیما جان
پیشاپیش عید شما مبارک
مدیرکل سابق میراث فرهنگی این را گفته چون این هفته عوضش کردن

سیاوش یکشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:15 ق.ظ http://tanbooremast.blogsky.com

درود نیمای گرامی
چند سال پیش رفته بودم ارگ کریمخان شیراز. فکر کنم قبر کریمخانم همانجا بود که اطرافش چند قطعه از آثار باستانی لرستان قرار داده بودند. چه ارتباطی بین آن آثار با آن مکان بود متوجه نشدم.باز جای شکرش باقی بود که آنجا همین ایران خودمان است. خواندم که بخشی ویژه در موزه لوور هم به آثار باستانی لرستان اختصاص یافته است. آثاری که ما به عکس ها شان اکتفا می کنیم و با پوسترهاشان با تاریخ مان عشق بازی می کنیم اما غریبه ها با همان آثار به ما فخر می فروشند . سال پیش چقدر التماس کردیم تا کتیبه کوروش را برای چند روز به ما امانت دادند تا از نزدیک ببینم. این اوج حقارت و بیچارگی برای ملتی لست که تمدن اش به بلندای تاریخ شعور آدمی است. امثال همین آقا که این خبر را داه است آنقدر بی کفایت هستند که حتم دارم همین اثر تازه کشف شده طولی نمی کشد که دست به دست در بین برادران دلال می چرخد تا در گوشه ی یکی از همان موزه های فرنگ آرام بگیرد. بعد فلک الافلاک خودمان را با چند ماکت و سیاه چادر پر کرده ایم. از شیراز تا پاریس به لرستان ما می نازد و ما خودمان از موزه ای برای دیدارشان محرومیم. این مدیر رفت و مدیر بعدی آمد و این دور باطل ادامه خواهد داشت و آنچه در این میان قربانی می شود همان تمدن و تاریخ گویای لرستان است. کاش کتیبه ها هرگز پیدا نشوند که خاک امانت دار بهتری از آدمی است.
برقرار باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد